Skip to main content

Help! Ik heb een boegbeeld binnen mijn organisatie - blog

Het voelt nog als de dag van gisteren. Ik werkte bij een grote organisatie en was liever bezig met mensen, dan met grote, creatieve campagnes.

Er werkte een groot aantal experts, maar persoonlijke zichtbaarheid was toen nog ontzettend spannend. Want wat heb ik te vertellen, wie zit daarop te wachten en wat vinden mensen daar dan van?

Na veel overtuigingskracht en begeleiding had ik een groep experts klaarstaan. Al snel kwam er een steengoede, inhoudelijk artikel van een van de experts binnen. Ze had er lang over gedaan, gewikt en gewogen: kan ik mijn persoonlijke visie erin gooien? Ze deed het, wat ongelofelijk moedig is.

Mijn baas zei: “Ze houdt zich niet aan het ‘script’, dit plaatsen we niet.

Ik keek haar vol ongeloof aan, en vertelde haar vervolgens dat we dat dus wel gingen doen.

Het is te makkelijk om iets af te keuren. Er een mening over te hebben. Wat daarachter zit is natuurlijk angst voor de reputatie van de organisatie.

Oud denken als je het mij vraagt.

Bekijk het eens vanuit dit punt: zichtbaarheid is allesbehalve makkelijk.
Je uitspreken, je nek uitsteken, dat is kwetsbaar. En moedig. Laat zo iemand nooit alleen staan.

Als je zo iemand hebt binnen jouw organisatie, moedig het dubbel en dwars aan. Waardeer ze. Ze hebben jouw backup nodig.

Mooier nog: moedig meer experts aan om boegbeeld te zijn.

Met hoe meer je bent, hoe minder heftig het voelt.
En hoe meer je collectief impact kunt maken op dat wat je als organisatie te doen hebt.


Bureau voor Boegbeelden | infoThis email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.| Gevestigd te Schoorl, Noord-Holland | KVK 37136276 | Alle rechten voorbehouden aan Prominence PR | Privacy & anti-spam beleid