
Hoe maak je van experts boegbeelden?
Ze zitten overal: super goede experts die met hun kennis, ervaring en zienswijze het goud van organisaties zijn. Mensen met wie je als bedrijf best zou willen pronken.
Alleen, hoe krijg je ze zover de rol van boegbeeld op zich te nemen?
In ieder geval niet door het over de boeg van zichtbaarheid te gooien.
'We willen als organisatie zichtbaarder zijn en we dachten dat jij daar een rol in zou kunnen vervullen', is niet waar deze mensen warm van worden…
Zichtbaarheid op zichzelf is namelijk veel te oppervlakkig voor iemand die gepassioneerd met zijn of haar werk bezig is. Het voelt als corvee, het leidt af in een toch al drukke agenda.
Veel zinvoller is het om zichtbaarheid te zien als extra motor achter verandering.
Welke verandering is er volgens deze expert nodig in de wereld? Welk geluid wordt te weinig gehoord? Welke nuance ontbreekt er in discussies? Waar worden bijvoorbeeld oorzaak en gevolg steeds door elkaar gehaald?
Boegbeeldschap gaat over het oppakken van zo’n rol: de aanjager zijn van verandering. Onder de aandacht brengen, uitleggen, nuanceren. Steeds weer.
Woorden hebben invloed. Ze helpen om een niet-werkende status quo te doorbreken en de geesten rijp te maken voor iets beters.
Zichtbaarheid is geen doel maar een middel.
Dat maakt een wereld van verschil.
Welke experts in jouw organisatie verdienen zo’n boegbeeldrol?